Info om hjelme

Hjelm guide:

Når du skal ud og købe ny styrthjelm vil der ofte komme en del spørgsmål. 

Vi vil hjælpe dig på vej til at vælger din nye hjelm og vedligeholdelse af den.


De mest stilledet spørgsmål.

Er en dyr hjelm bedre end en billig? Er pasformen i okay? Hvornår skal jeg skifte min gamle hjelm ud? 
Vi vil prøve at give svar på nogle af de spørgsmål, som dukker op i forbindelse med anskaffelse og vedligeholdelse af styrthjelm.

Mange hjelmtest viser, at en dyr hjelm ikke nødvendivis behøver at være mere sikker end en tilsvarende billigere hjelm,
og at fibermateriale ikke nødvendigvis er bedre end plastik/polycarbonat hjelm. 
Med de ekstra penge man giver får man ofte både bedre komfort og design.
eksempel mere luksuriøs og aftagelig inderbeklædning, lavere vindstøj, ridsefast og kraftigere visir, specielt design med mere.

Størrelsen og pasformen er jo det vigtigeste.
Start gerne med at måle dit hoved med målebånd.
Sådan gør du, starter midt på panden og mål så hele vejen rundt om hovedet, så målebåndet rammer ca. en cm over ørerne.
Målet her giver dig en rimlig god ide om, hvilken hjelmstørrelse der passer til dit hoved. Måler du foreksempel ca. 58 cm rundt om hovedet,
burde du starte med at lede efter en størrelse 57-58 hjelm, som er en medium, og størrelsen er altid angivet enten udenpå eller inde i hjelmen. 
Menneskers hovedforme er ret forskellige, så kom gerne ned i butikken prøv hjelmen, inden du køber, så står vi også klar med hjælp og rådgivning.

Du vil helt sikkert opdage, at nogle modeller er som skabt til dit hoved, og andre er absolut ikke. 
Derfor er det altid en god idé at komme ned i butikken, hvor der er mulighed for at vælge mellem flere forskellige modeller. 
I princippet bør man vælge hjelm efter pasform først og ikke efter design eller farve, det kan man altid se på efter man
har fundet den perfekte pasform til dit hoved.

Hjelmen skal sidde godt fast og må gerne klemme lidt de første gange, du bruger den. 
Det må selvfølelig aldrig være overdrevent eller hårdt på enkelte punkter, så hvis den foreksempel efterlader røde pletter
i panden, det kan give irritation og hovedpine på længersigt. Det er vigtigt at din hjelm og mc-beklædning er komfortabel og passer til formålet,
da det giver overskud og mere sikker kørsel.

Du kan teste pasformen ved at holde hovedet ligeud og forsøg at dreje hjelmen rundt på hovedet.
Hjelmen skal sidde fast på hovedet og må ikke kunne vrides for meget i.

Pres derefter med hånden på forsiden af hjelmen (for at simulere vindpres).
Her må hjelmen ikke røre næse eller hage ved et moderat tryk.

Forsøg at skubbe hjelmen ved at løfte i bagkanten og derefter ved at løfte i fronten.
Hjelmen må i intet tilfælde kunne flyttes så meget på hovedet, at der er fare for, at den ryger af ved et sammenstød eller styrt.

Husk altid at spænde hageremmen forsvarligt inden kørsel, da hjelmen ellers let kan falde af ved et uheld og efterlade hovedet ubeskyttet.
Hageremmen skal være justeret fast, men skal selvfølgelig ikke stramme ubehageligt.
Den bør sidde så man kan få to fingre ind under remmen, når den er strammet til.


Vægten af hjelmen.

De fleste hjelme ligger inden for ca. 1.100 til 1.600 gram. Flip-up hjelme er ofte lidt tungere grundet der en flip-up mikanisme i . 
Under kørsel påvirker en tungere hjelm nakkemuskulaturen mere end en let hjelm gør - specielt ved acceleration og opbremsninger vil man kunne mærke en forskel. 
Vægtens betydning varierer altså efter, hvor kraftig en tyrenakke man har.
Man bør af samme grund være specielt opmærksom på vægten, hvis hjelmen er til et barn.

 

Hjelm-typer

Der findes mange forskellige hjelmtyper. 
Integralhjelme, som er en lukket hjelm med kæbebeskyttelse, er de mest anvendte. De er normalt rimeligt støjsvage og findes til rimelige priser. Tjek altid, om du kan få løse visirer til hjelmen, da visiret er en sliddel, som skal skiftes en gang imellem. Kvaliteten og holdbarheden på visiret afspejler sig ofte i hjelmens pris. Altså kan man forvente at skulle skifte visiret oftere på en billig hjelm.

Flip-up, system eller oplukkelige hjelme ligner integralhjelme, men har oplukkeligt kæbeparti. Det kan især være en fordel, hvis man bruger briller. De findes lige som flere integralhjelme med indbygget "solbrille", der kan opstå en smule mere vindstøj i en flip-up hjelm hvis man køber en billiger flip-up. Overvej om hjelmen skal kunne lukkes op med kun én hånd, eller om det er ok, at man skal bruge 2 hænder.

Støjniveauet kan man ikke umiddelbart se på hjelmen, men flip-up hjelm af laver kvalitet laver ofte mere vindstøj end en permanent lukket integralhjelm. 
Snak eventuelt med nogen, der kender hjelmen, læs test. 
Farven på hjelmen betyder noget for både "inde-temperaturen" og synligheden. 
Jo lysere, jo køligere, jo mørker, jo varmer og stærke farver giver større synlighed i trafikken.

Pilothjelmen er en åben hjelm og ofte billigere end de andre. 
Den har dog ingen eller meget lidt beskyttelse omkring kæbepartiet og foran ansigtet. Derfor er den ikke så sikker som en lukket hjelm. 


Pleje og vedligeholdelse af styrthjelm

Din styrthjelm er mere skrøbelig, end du tror. 
Vi har nogle råd til, hvad du bør og absolut ikke bør gøre, hvis du vil holde ”snublekysen” i tip top stand.


Behandl din hjelm, som om den er skrøbelig. 

Taber du hjelmen, kan det forringe dens evne til at beskytte dit hoved, også selv om det ikke giver synlige skader på hjelmen.
Så sørg altid for at hænge/stille din hjelm den ikke lige falder ned eller bliver sparket til.

Når man skal rengøre hjelmen bør man nøjes med at bruge rent vand evt en meget mild sæbe eller en speciel hjelm-rens. 
Saltvand, stærke rengøringsmidler, opløsningsmidler med mere kan skade hjelmen, selv om du ikke umiddelbart kan se det. 
Derfor bør man heller ikke selv male hjelmen uden at undersøge, hvad producenten anbefaler.

Ofte kan visirer bøjes en hel del, uden det tager skade. 
Men kommer visiret i forbindelse med renseprodukter, som ikke er egnet til polycarbonat (plastik), aftager visirets fleksibilitet.
Med tiden revner visiret ofte, da kemien i opløsningsmidler nedbryder plasten.

Fluekirkegården på visiret og hjelm kan fjernes uden brug af vold, magt eller vinkelsliber.
Læg en våd klud, et stykke vådt køkkenrulle eller lignende på hjelmen i
ca. 10 minutter, også kan du let fjerne insekter, når de har fået lov at bløde op et stykke tid.
Stærkere rengøringsmidler ridser, matterer og ødelægger hjelmens materialer, især visiret.
Husk at skifte visiret ud, hvis det er blevet ridset eller hvis der er sket andet skade eller slørret udsyn.

Det er ikke alle hjelme man kan sætte klistermærker eller lignende på, da yderskallen kan blive skadet af limen,
og stil aldrig hjelmen tæt op ad stærk varme, benzin eller stærke opløsningsmidler.

Klassikeren (som mange af os ofte selv bruger) med at lægge handskerne ind i hjelmen efter kørsel er heller ikke verdens bedste ide. 
Da handskerne kan indeholde rester af benzin, olie, kædefedt og andre stærke sager.
Velcrolukningen på handskerne kan også ødelægge interiøret.

Brug heller ikke hjelmen til at sidde på. Den er konstrueret til at beskytte dit hoved og ikke som campingstol.
Altså, hjelmen bør kun monteres i den rigtige ende.

Det er ikke den bedste idé at køre med en hjelm fastpændt på din mc under kørsel det kan lave en overbelastning på hagestroppen.
brug heller en hjelmstrop eller ligene så hjelmen kan transpoteres forsvarligt.

Man bør heller ikke placere sin hjelm op af en udstødningen. 
Materialet i hjelmen kan klare op til ca. 60 grader, men fra omkring 70 grader tager den skade, så sikkerheden ikke længere er høj nok.

Som fingerregel anbefaler de fleste producenter, at man skifter sin hjelm ca. hver femte år. 
Har den fået et hårdt slag, tab fra over 1 meter eller har den været udsat for styrt, bør man udskifte den med det samme. 
Specielt indmaden i hjelmen er kun designet til at klare et hårdt slag, derefter mister den størstedelen af sin evne til at absorbere slag.